Wie

Mijn naam is Annemarie van der Vooren. Na ruim 25 jaar in het kleuter- en basisonderwijs werkzaam geweest te zijn, ben ik in september 2005 met veel enthousiasme voorzichtig gestart met mijn eigen praktijk. De laatste jaren is het leerlingsaanbod stabiel, wat betekent dat de praktijk aan het begin van het jaar wat ruimte heeft voor nieuwe leerlingen en in de loop van het jaar vaak helemaal vol zit. Het maximum aantal kinderen dat geholpen kan worden bij Lezen EnZo ligt door de intensieve persoonlijke aanpak rond de 16.  Veel leerlingen krijgen gedurende een langere periode ondersteuning.

De studie voor Remedial Teacher heb ik gevolgd aan het HBO-Fontys college, lesplaats Bergen op Zoom. Mijn specialisatie is het begeleiden van kinderen met dyslexie en kinderen met problemen op sociaal emotioneel gebied. Op het gebied van ADHD ben ik ervaringsdeskundige. Hierdoor kan ik tevens vanuit eigen ervaring zowel het kind als ouders en leerkrachten adviseren.

 Frodo 2003 Sam. Juli 2014.

Annemarie van der Vooren

Frodo & Sam

Ongemerkt was mijn donkerbruine labrador deel uit gaan maken van de begeleiding. Vooral kinderen die moeite hebben met contacten leggen, hebben Frodo zo in hun hart gesloten. Want wie kan er nu weerstand bieden aan die bruine trouwe ogen van deze geweldige, lieve hond? Omdat Frodo wat ouder begint te worden hebben we sinds juli 2014 een nieuwe pup erbij gekregen. Sam. En net als bij de leerlingen zijn ook Frodo en Sam 2 totaal verschillende karakters. Heel boeiend om te zien hoe kinderen hier op reageren.

Beide honden staan al te kwispelen als de kinderen de oprit nog maar opkomen. Ze worden dan uitbundig begroet. Wat dat betreft moet Sam natuurlijk nog veel leren, maar ook dit leerproces is zowel voor de kinderen als voor onze kleine pup zowel nuttig als leuk. Tijdens de les ligt Frodo in de gang te wachten tot de kids weer klaar zijn. Zijn kop geduldig op de onderste tree van de trap. Sammie gaat dan regelmatig nog even terug in de bench. En daarna volgt natuurlijk het uitzwaaien. De leerlingen krijgen juist door dit soort kleine dingetjes meer zelfvertrouwen en dat is misschien juist het extraatje dat uw kind nodig heeft naast de begeleiding bij zijn of haar leerproblemen. Het hebben van een leerstoornis of leerprobleem is immers een risicofactor in de sociaal-emotionele ontwikkeling. Een gebrek aan zelfvertrouwen, het ontwikkelen van een negatief zelfbeeld of faalangst en het ontstaan van wantrouwen naar de omgeving kan hiervan het gevolg zijn. Hierbij kan het contact met dieren een helende factor zijn. Het zorgen voor een huisdier blijkt een belangrijke factor te zijn in de emotionele ontwikkeling van een kind en bij het ervaren van welbevinden. Dit laatste geldt natuurlijk niet alleen voor kinderen. In verzorgingshuizen mogen bejaarde mensen daarom, meer dan vroeger, hun huisdier mee nemen.

Een makkertje waar je dag in, dag uit met liefde voor kunt zorgen. Het is zelfs wetenschappelijk bewezen dat mensen zich geestelijk prettiger voelen als ze een huisdier hebben. Aaien en aanraken van een dier bezorgt een gevoel van zekerheid, kameraadschap, intimiteit en continuïteit. Ook komt dit tegemoet aan de basisbehoeften van een mens: liefde geven, strelen, knuffelen en aaien. Frodo is hiervoor ook vrijwilliger bij de HAP, het honden aai project bij bejaarden met dementie op het Anbarg.

De honden op hun beurt tonen hun aanhankelijkheid en dankbaarheid, en dat geeft het kind weer het gevoel geaccepteerd te worden, en belangrijk en onmisbaar te zijn.         Op de praktijk worden zowel Frodo als Sam letterlijk plat geknuffeld en op handen gedragen.

Actie & reactie

Zowel honden als katten voelen stemmingen haarfijn aan. Vooral een hond zoekt contact en communiceert door middel van zijn mimiek en lichaamstaal met mensen. Ook Frodo en Sam genieten zichtbaar van de activiteiten met de kinderen en dit nodigt uit tot interactie. Dit werkt positief op de gezondheid van de kinderen doordat ze aan het lachen gebracht worden en gemotiveerd worden om te spelen. Binnen deze relatie worden geen eisen gesteld over openheid en het bloot geven van emoties. Het is een hond of kat om het even wat de mens over zichzelf denkt of wat anderen over hem denken. De omgang met Sam en Frodo heeft hierdoor een rustgevende werking op het kind.

Lezen EnZo

Veel leerlingen bezoeken de praktijk met problemen rond vlot kunnen lezen en/of dyslexie. Maar ook voor kinderen met faalangst is samen lezen met honden een verademing.  Natuurlijk kunnen honden niet lezen, maar ze kunnen we ontzettend goed luisteren en ze hebben daarnaast veel meer geduld dan mensen. Op een rustig veilig plekje met iemand die met veel aandacht naar je luistert zonder te oordelen en daarbij ook nog zichtbaar geniet, dat overkomt leerlingen met leesachterstand niet zo vaak. Zowel motivatie als leestempo gaan hierdoor echt met sprongen vooruit.

Wist u dat ?

– Bloeddruk en hartfrequentie van kinderen die een hond of kat bij zich in de buurt hebben, beduidend lager zijn dan bij kinderen zonder dier

– Alleen al het voeren van een koekje of het laten geven van een pootje, het kind een gevoel kan geven van : ‘Ik kan dat ook, ik doe mee, ik hoor erbij!’

– Kinderen uit gezinnen waar een huisdier aanwezig is, minder vaak ziek zijn.

– Kinderen met huisdieren, vaak zelfbewuster, beter in de omgang en minder egocentrisch zijn

– Minder last van stress, astma of allergieën hebben.

– Het maken van oogcontact het zelfvertrouwen bij kinderen bevordert

– Er sprake is van betere motoriek en spraak bij kinderen met een huisdier

– En niet als minste > er verbetering plaatsvindt bij concentratieproblemen.

Als dat geen extraatje is.